Hygge,mad-TAK!

image_pdfLav PDFimage_printUdskriv

Hvad er hyggestunder egentlig og hvornår hygger vi allermest?

Det er selvfølgelig et meget individuelt spørgsmål. Alt efter hvem man er, og hvad ens holdning til hygge er, vil man kunne finde sit eget svar.

I flere forskellige undersøgelser som jeg har set ved samme spørgsmål, er ordet hygge=mad.

Når vi danskere hygger os, så er det ofte i forbindelse med mad, rundt om et bord. Og egentlig er det meget logisk, at det forholder sig sådan, idet vores traditioner er bundet op på det.

Når vi ved juletid samles med familien, venner osv, er det ofte omkring et mægtigt bord, fyldt med lækkerier, som julen hører sig til. Det samme gør sig gældende ved nytårsbordet. Efter jul kommer påske, men inden da fastelavn. Og bagerierne bugner af fastelavnsboller. I påsken får vi påskeæg, igen mægtigt påskebord og vi voksne en enkelt snaps eller to.

Når vi kommer til sommeren, hvor grillsæsonen for alvor er over os, hygger vi os også enormt med lækre store bøffer, salater, snobrød og skumfiduser over bål. Ej at forglemme de skønne is.

Bor man i Skive, er der ikke langt imellem de mennesker, der vil mene at sommerhygge er lig med en tur til ishuset ved Krabbesholm Skov 🙂

For mange af os er fredagsslik også det mest hyggelige, der er til. Efter en lang uge i skole, børnehave og med arbejdet, fejrer mange, at man nu har et par fridage sammen, hvor der er plads til kvalitetstid på flere forskellige planer.

Og alt sammen er det bare fantastisk. For havde vi ikke nogen at hygge med, hvem var vi så?? Vi har alle brug for et fællesskab, et kærligt og sundt fællesskab.


I vores familie nyder vi fredage med fredagsslik. Vi er vild med god mad. Egentlig er vi bare generelt ret vilde med det nærvær vi har, når vi rigtig hygger os.

Mit fokus på “Sundhed for hele familien” drejer sig om, at nå hele vejen rundt i familien. Hvad er det man kan skrue på for at gøre hverdagsretterne til en sundere variant. Jeg forsøger også at lave sunde snacks, som ikke vælter sig i sukker og fedt. Og i det hele taget er det et stort fokus for mig, at lave mad, som giver masser af det, der skal til for at få den optimale energi og råstyrke.

Men der skal indimellem være plads til det søde også.

Vi spiser nemlig ikke selleristænger som fredagsslik.

Vi får også en sodavand indimellem.

Vi får skam også en is indimellem.

Vi er derfor ikke fanatiske!!  Men vi forsøger som sagt at leve i balance med, at det sunde “vejer mest”, og hvor det usunde og syndige fylder knap så meget.

Det syndige kan også sagtens være sunde figenkugler, gulerodskugler eller lign. Vores børn er vilde med de sundere alternativer og det er ret fedt 🙂 I det hele taget er de ret vilde med frugter og bær på fad med sund dip til og det tænker jeg faktisk langt de fleste børn er.


Jeg bliver vild glad for alle de positive tilkendegivelser jeg får rundt omkring, hvor jeg færdes.

TUSIND TAK 🙂

Indimellem kan jeg godt få spørgsmålet: Jamen tager det ikke lang tid at lave alt det sunde mad, hvortil jeg altid svare: -Nej bestemt ikke 🙂

I vores skabe har vi nogle grundingredienser. Hvis man kigger godt efter, så går de ofte igen i mine opskrifter. Derfor handler vi blot ind nu på en anden måde end før og derfor tager det heller ikke lang tid.

Det hele handler egentlig blot om fokus og engang imellem at forholde sig til, hvad man putter i munden og serverer for familien.

Spørg endelig, hvis du ønsker gode råd, har spørgsmål eller noget du vil dele.

 

TUSIND TAK fordi jeg må inspirere dig og din familie og tak fordi du læser med 🙂