MadpakkeTips

image_pdfLav PDFimage_printUdskriv

Har du det sådan, at dine børns madpakke er den samme næsten hver dag, og at den måske læner sig op af noget, der kan virke kedeligt, så er du ikke alene. Det er vi rigtig mange der synes😁

Virkeligheden er blot ofte, at det er vi voksne der synes, at madpakken må føles kedelig. Børnene holder nemlig meget af denne hilsen hjemmefra😊

Det er jo os voksnes ansvar, hvad vi putter i de madpakker, og det er uanset om børnene selv smøre den eller om der er lidt ekstra service påJeg vil gerne indrømme, at hjemme ved os er det mig, der oftest smører madpakken. Jeg synes det er så hyggeligt, og så kan jeg bare godt li at levere præcis den service for mine børn😊 MEN dermed ikke sagt de ikke ved, hvad den indeholder.

Der findes mange forskellige gode råd til at lykkes med madpakkeræset og jeg vil her komme med mit bud, hvad der lykkes hjemme ved os.

1: Prioriter madpakken allerede i supermarkedet. Tag børnene med på råd.

2: Køb rugbrød med mindst 7% fibre. Fibre er mættende og sundt for hele “maskineriet”. Tjek rugbrødet næste gang du handler. Man bliver faktisk overrasket over, hvor få fibre pr 100 g nogle rugbrød indeholder.

3: Smør madpakken, så den indeholder rugbrød, fisk, pålæg, frugt og en masse gnavegrønt.

I vores familie repræsenterer vi jo børn, der både er fra 13 år og ned til 4 år. Alle 3 er som sagt ret meget inde over, hvad de får i deres madpakke.

Jeg forsøger nemlig at gøre dem til en slags “chefkokke”, hvor vi sammen snakker om, hvad der skal i madpakken, ønsker til noget eller lign.

Det kan man sagtens gøre, selvom man feks er 4 år, især når det er en fælles snak med de ældre søskende, der godt ved, hvad en sund og nærende madpakke generel set indeholder.

Denne “chefkok” titel er også et pædagogisk redskab til at lære børnene at forholde sig til, hvad de får i madkassen, mængder og ikke mindst de sunde valg i madpakken. På den måde, bliver der nemlig også indimellem plads den hjemmelavede múslibar, chokoladebollen eller lign. i madkassen.

Her på mit site, ligger der mange opskrifter under “snack”, som sagtens kan bruges til at forsøde madpakken med på en sundere måde. Feks disse skøre kugler⤵️

https://jannim.dk/skoere-kugler/

Håber du og din familie har haft en rigtig dejlig sommerferie og er klar til igen at indtage hamsterhjulet for alvor😉

 

Tak fordi du læser med♥️